face Jezioro Como - Włochy
Miejscowości: Argegno, w pobliżu: Mediolan
Kraj: Włochy  region:  Włochy
Wyjazd z: Kraków

check_circle  Możliwy dojazd busem lub autobusem
Jezioro Como to malowniczo położone jezioro w północnej części Włoch.

Informacje dla rodziców z dzieckiem.

Zbocza gór przy jeziorze są dość strome - domy są w zasadzie budowane jakby piętrami - jeden nad drugim. Wąskie, często strome uliczki i schody to główny urok miasteczek i duże utrudnienie dla osób z wózkiem. Z tego względu nie polecam wyprawy dla rodziców wózkowych bobasów - no chyba, że zamienią wózek na nosidło lub chustę.

W miasteczkach przy brzegu jeziora zwykle znajdują się spacerowe promenady, z których roztacza się piękny widok na otoczone górami jezioro.

Mi brakowało trochę miejsc na beztroskie lenistwo i zabawę - brakowało mi plaży z łagodnym zejściem do wody, placów zabaw itp.

Niezadowoleni byliśmy z komunikacji publicznej - przylecieliśmy samolotem więc byliśmy bardzo od niej zależni. Z resztą poruszanie się własnym samochodem po wąskiej ulicy, gdzie pojazdy mijają się na milimetry może odstraszyć niejednego kierowcę. Wracając do komunikacji - autobusy jeżdżą rzadko, co około godzinę. Często nam się zdarzało, że są opóźnione i to około pół godziny, a jeden wcale nie przyjechał… Może to pech po prostu… Alternatywą do autobusów (niestety droższą) są promy, które także mamy co około godzinę.

UWAGA NA SJESTĘ! We Włoszech w porze około od 11:30 - 16 trwa sjesta. Osoby w tym czasie zwykle nie pracują - mamy więc zamknięte sklepy, restauracje, niejeżdżące kolejki linowe itp. Warto o tym pamiętać, sprawdzać godziny otwarcia i uważać, by nie utknąć przymusowo w jakimś miejscu.

Tu przyjemna informacja dla włóczykijów małych i dużych - udało nam się natrafić na piękny, zadbany szlak GreenWay, wygodny, bez dużych różnic wysokości za to z przecudnymi widokami - idealny na rodzinną wycieczkę.

Dojazd: Z krakowskich Balic samolotem do Bergamo (bilety w bardzo korzystnych cenach). Z lotniska jedziemy około godziny autobusem do Mediolanu (są co chwilę). Z Mediolanu pociągiem do miasta Como (leżącego już przy jeziorze).

Noclegi Como

Dla osób ceniących sobie bliską lokalizację polecamy wybrać nocleg blisko portu, w wyżej położonych miejscach znajdziemy noclegi z ogrodem, większymi tarasami, basenami i pięknymi widokami. Niestety wadą jest codzienne podejście do nich i schodzenie w dół.

My nocowaliśmy w miejscowości Argegno (po włosku Ardżenio) i z noclegu byliśmy bardzo zadowoleni. Nocleg wybraliśmy blisko portu.

Argegno

Samo Argegno jest małą, ale bardzo klimatyczną miejscowością, z ograniczonym ruchem turystycznym (na początku byliśmy zdziwieni, że takie turystyczne miejsce, środek sierpnia, a w zasadzie nie czuje się i nie widuje turystów). Dopiero, gdy dotarliśmy do znajdujących się w pobliżu, bardziej słynnych miast nad jeziorem zrozumieliśmy, że ruch jest, ale nie u nas - co nam bardzo odpowiadało. Główną atrakcją Argegno to kolejka linowa do znajdującego się na szczycie góry miasta Pigra oraz basen z pięknym widokiem na jezioro i góry (cena 5 euro).

Nasz nocleg:

Wynajęliśmy mieszkanie o powierzchni około 40 m2: salon z aneksem kuchennym i sypialnia. W sypialni znajdowało się łóżko dwuosobowe, w salonie dwuosobowa rozkładana sofa. Do dyspozycji mieliśmy również taras, na którym mieścił się stół z miejscami dla 6 osób. Z tarasu widok na sąsiadujące kamienice i wąski pas jeziora. Mieszkanie znajdowało się w zacisznej, wąskiej uliczce, bez ruchu samochodowego - dzieci mogły bezpiecznie wyjść przed dom. Uliczką można było kawałek się przespacerować, były z niej ładne widoki na położone w dole jezioro.

Miejsca, które zwiedziliśmy:

Szlak GreenWay Kolejka linowa Argegno-Pigra Wyspa Isola Comacina Miasteczko Bellagio

GreenWay

Zielony szlak ciągnie się przez 10 km przez miejscowości Colonno, Sala Comacina, Ossuccio, Lenno, Mezzegra, Tremezzo i Griante. W wielu miejscach są zejścia ze szlaku - możemy więc z każdej miejscowości wejść na szlak lub z niego wcześniej zejść. Różnice wysokości nie są duże - spokojnie możemy wybrać się na szlak z dziećmi (w wielu miejscach mogą one iść swobodnie).

Szlak poprowadzony jest częściowo ponad linią domów, często schodzi do miast i prowadzi jego najciekawszymi miejscami.

Szlak jest bardzo dobrze oznakowany, głównie wmurowanymi w chodnik lub ścieżkę okrągłymi płytkami oraz tablicami informacyjnymi. Choć spory kłopot sprawiło nam odszukanie wejścia na szlak na jego samym początku.

Nam najbardziej podobała się początkowa część szlaku.

Kolejka linowa

Jedną z ciekawszych atrakcji jest kolejka linowa w Argegno prowadząca do położonego na górze miasteczka Pigra.

Uwaga!!! Kolejka nie jeździ w porze sjesty! Warto zwrócić uwagę na godziny kursów, gdyż w środku dnia jest kilkugodzinna przerwa.

Na górze, przy wjeździe znajdziemy lokale barowe i punkty widokowe z ławkami.

Na górze są również ciekawe trasy z punktami widokowymi. Trasy prowadzą leśnymi ścieżkami i choć ten, którym szliśmy nie był trudny to jednak warto mieć ze sobą lepsze obuwie.

Znajduje się tu również małe, ale bardzo urokliwe miasteczko - Pigra, które możemy zwiedzić.

Nam pobyt na górze ze zwiedzeniem miasteczka i przejściem jednej z tras widokowych zajął około 2,5 h.

Trasa widokowa Pigra

Od wjazdu kolejką idziemy kawałek prosto asfaltową drogą, za linią barów skręcamy w lewo. Znajdziemy tu oznaczenie szlaku. Idąc dalej wydeptaną, leśną ścieżką około 15 minut dojdziemy do punktów widokowych.

Wyspa Isola Comacina

Wejście na wyspę jest płatne - 5 euro od osoby dorosłej. Wyspa jest ładna, bardziej dzika, będąc jednak w tym rejonie cały czas mamy wokół siebie piękne widoki więc nas szczególnie ona nie zachwyciła - może dlatego, że pobyt mieliśmy krótki (zaledwie 4 dni) i żałowaliśmy, że w tym czasie można było zobaczyć coś ciekawszego - chociażby polecaną w przewodnikach willę Balbinello, na którą nie starczyło nam czasu.

Miasteczko Bellagio

To małe miasteczko nazywane również perłą jeziora Como. Znajduje się jak gdyby na półwyspie i mamy tu widok na 3 odnogi jeziora. W związku z tym, ze jest polecane i podkreślane przez wszystkie przewodniki w wakacje znajdziemy tu mrowie turystów, co nas trochę zmęczyło i zniechęciło. Dla tych, którym nie straszny turystyczny tłok możemy polecić znajdującą się przy jeziorze piękną promenadę, park z małym placem zabaw i widokiem na jezioro oraz kościółek no i samo centrum pełne straganów, restauracji i kawiarnii.
Autor: anielina
Data dodania:2015-12-26

Wiecej w regionie: Kraków