Spacer po planszy z Żubrem Pompikiem

Znacie i lubicie Pompika i jego przyjaciół?
Jeśli JUŻ TAK – z przyjemnością sięgniecie po grę Żubr Pompik.
Jeśli JESZCZE NIE: gra Żubr Pompik to dobry pomysł na pierwsze spotkanie z bohaterami, stworzonymi przez Tomasza Samojlika. Uwaga! Zapewne zaraz potem sięgniecie po książki i filmy animowane z żubrzą rodzinką.



Zasady gry w skrócie:

Gra przenosi nas do puszczy, w której tytułowy bohater wyrusza na poszukiwanie kwiatów dla swojej siostry: żubrzycy Polinki. W zbieraniu kwiatów do bukietu pomagają mu leśni przyjaciele: wiewiórki, rysie, jeże, sowy, dziki i nietoperze. Żeby "zerwać kwiatek" gracz musi odszukać parę takich samych zwierząt. Jeżeli natrafi na żeton z burzą – niestety traci jeden kwiatek ze swojego bukietu.



…a dokładniej:

Żetony ze zwierzętami i burzą za każdym razem możemy ułożyć na planszy w innych miejscach, dlatego gra za każdym razem wygląda trochę inaczej. Gracze poruszają na zmianę tym samym pionkiem Pompika, zgodnie z wynikiem rzutu kostkami. Jeśli na obu kostkach wylosujemy podobiznę bohatera szybko łapiemy za pionek… i kolejny kwiatek już jest nasz! Jeśli na jednej kostce wypadnie żubr, a na drugiej oczka: posuwamy się zgodnie z ich liczbą. Jeśli na obu kościach mamy oczka, wybieramy jedną z liczb (nie dodajemy).

Żubra przesuwamy zgodnie z kierunkiem strzałek, ale czasami mamy możliwość wyboru drogi. Nasza rada: żeton z burzą dawaliśmy zazwyczaj w takim miejscu, żeby tuż przed nim była możliwość wyboru drogi (w ten sposób łatwiej jej świadomie uniknąć!).

Kiedy zatrzymujemy się na nowym polu odkrywamy kartonik na którym stoimy… i szukamy do niego pary. Mamy tylko jedną szansę! Oczywiście cały czas staramy się zapamiętać, gdzie „mieszkają” dane zwierzęta, co ułatwi nam później ich znalezienie.



Kto wygrywa i jak długo gramy?

Wygrywa ten, kto zbierze więcej kwiatów. Gramy „aż do zachodu słońca”, tj. za każdym okrążeniem planszy (przejściem żubra przez czerwone pole) przesuwamy słońce (żółte kółeczko) i kiedy dotrze ono do pola z księżycem kończymy grę i podliczamy kwiaty. W ten sposób czeka nas 10 okrążeń planszy. Możemy też skrócić rozgrywkę, ustalając, że np. gramy do momentu uzbierania 5, 8 czy 10 kwiatów przez jednego z graczy (on zostaje zwycięzcą), albo wydłużyć: gramy, aż "zerwiemy" wszystkie kwiaty.



Wariant dla starszaków

Aby utrudnić rozgrywkę możemy zwrócić dodatkowo uwagę na kolor kwiatów i przyznawać punkty tylko za trójkolorowy zestaw. Wtedy ma sens wymiana kwiatków między graczami przy wyrzuceniu dwóch żubrów na kostkach. Grę utrudni też dodawanie oczek na obu kostkach (dzięki temu gra będzie toczyć się szybciej). Możemy też zrezygnować z zapamiętywania ułożenia kafelków ze zwierzętami przed ich zakryciem, lub dać tę możliwość tylko młodszym graczom.

KOOPERACJA, czyli bez przegranych
Kiedy nasza pociecha nie jest jeszcze gotowa na rywalizację i zmierzenia się z przegraną gra planszowa Żubr Pompik daje doskonałą możliwość gry kooperacyjnej, w której walczymy o wspólną sprawę i razem wygrywamy. Tj. zbieramy kwiaty na „wspólny bukiet”, kiedy uzbieramy np. 10 kwiatów przybijamy sobie piątkę… i śpiewamy „Sto lat!” dla Polinki.

Czy taka gra ma sens? Oczywiście! W ten sposób, poza pamięcią (zapamiętujemy położenie zwierząt na planszy), poćwiczymy też zasady gry i ich przestrzeganie, czekanie na swoją kolej.

Kiedy dziecko już opanuje te umiejętności możemy płynnie przejść do „rywalizacji sterowanej”. Gra Żubr Pompik, jako gra pamięciowa, w przeciwieństwie do np. czysto losowych, ma tę zaletę, że starsza osoba (rodzic, opiekun) może tak zorganizować grę, by dać dziecku szansę na wygraną (np. specjalnie „losując” niepasujący kafelek ze zwierzakiem).

Z czasem można też pozwolić dziecku przegrać, ale świadomie zminimalizować jego przegraną. Łatwiej przełknąć porażkę kiedy przegrało się tylko „o 1 kwiatek”, niż kiedy rodzic dociera pionkiem do mety, a dziecko jest dopiero w połowie planszy…

UWAGA! Może się też okazać, że skoncentrowane na grze dziecko nie da szans rozkojarzonemu rodzicowi… Zachowajcie się dojrzale i dajcie maluchom dobry przykład jak przegrywać z kamienną twarzą ;)

Zagracie z nami i z Pompikiem?



Gra planszowa Żubr Pompik
Wydawnictwo Egmont
Polecamy dzieciakom od 4 lat (lub młodszym z pomocą rodziców).

PS.
Znacie już książki o sympatycznej żubrzej rodzince? My szczególnie polecamy serię Żubr Pompik. Wyprawy, w której bohaterowie zwiedzają polskie parki narodowe.



Autor:
Data dodania:
Wczytuję komentarze ...
cancel