Pionkiem po mapie. Planszowa podróż po Polsce
Gra losowo-edukacyjna, ćwiczy spostrzegawczość, orientację na mapie

Kapitan Nauka zaprasza nas w podróż po atrakcjach turystycznych naszego kraju. Tym razem nie trzeba pakować plecaka: wystarczy stół (lub kawałek podłogi), gra edukacyjna POLSKA i oczywiście… ekipa żądnych przygód i wiedzy podróżników!





Gra jak z instrukcji:

Zasady są bardzo proste, do ogarnięcia przez kilkulatka w ciągu maks. 5 minut: zgodnie z ilością oczek na kostce wędrujemy po mapie, odpowiadamy na pytania (czerwone pola), wykonujemy polecenia lub ćwiczymy spostrzegawczość (pola niebieskie), czasami uda się przeskoczyć parę pól za sprawą żółtych strzałek (w przód lub w tył), wygrywa ten kto pierwszy trafi na metę.



Wydawca proponuje dodatkowe warianty gry, w których wylosowane rysunki (karty niebieskie) i/lub miejsca z quizu (karty czerwone) lokalizujemy dodatkowo na mapie-plakacie, dzięki czemu ćwiczymy dodatkowo orientację na mapie Polski. Plakat jest bowiem uzupełnieniem mapy-planszy: na mapie-planszy mamy oznaczone główne miasta, dodatkowe atrakcje znajdują się wokół mapy. Na plakacie te same rysunki są już umieszczone w odpowiedniej lokalizacji na mapie. To sprytny pomysł, aby nie przeładować informacjami planszy! Można też z wykorzystaniem mapy i plakatu wymyślać własne zagadki i wyzwania.





Gra z dziećmi nieumiejącymi czytać

Gra jest wesoła, kolorowa – nic dziwnego więc, że przyciąga uwagę także młodszych członków rodziny, także tych, którzy nie zdobyli jeszcze umiejętności płynnego czytania. Jeżeli w grze uczestniczy przynajmniej dwie osoby czytające z włączeniem do niej młodszego rodzeństwa nie ma żadnego problemu: zasadny nie są skomplikowane, niebieskie zadania są łatwe do wykonania, a z czerwonych kart można wybrać dla malucha łatwiejsze pytanie, pomóc mu znaleźć odpowiedź na planszy.

Trochę trudniej będzie jeżeli w grze uczestniczy tylko jedna osoba czytająca: nawet najmłodszy gracz zauważy jawną niesprawiedliwość, kiedy rodzic lub starszy brat będzie sam sobie czytał pytanie z zaznaczoną odpowiedzią… Na taką ewentualność także znaleźliśmy rozwiązanie: w przypadku kiedy pionek rodzica/starszego rodzeństwa stanie na czerwone pole młodszy, nieczytający gracz sam wymyśla pytanie dotyczące tematyki gry: np. opisuje jeden z rysunków, a rodzic musi go odnaleźć na mapie/plakacie.



Dlaczego warto wybrać się w rodzinną podróż z grą edukacyjną POLSKA?

Bywa, że producenci gier prześcigają się z wymyślaniem skomplikowanych reguł gier, tymczasem dzieci często wracają do typowych planszówek, z wyraźnym startem i metą, jasnym przebiegiem rozgrywki. Takie gry bywają nudne (szczególnie dla rodziców), ale nie w przypadku gry edukacyjnej POLSKA. Dlaczego? Otóż pola z zadaniami stanowią ponad połowę pól składających się na drogę od startu do mety. W trakcie wędrówki naprawdę dużo się dzieje, a pytania z czerwonych pól na pewno zaskoczą niejednego z rodziców!

Spodobało nam się także to, że poprawna lub zła odpowiedź na pytanie nie powoduje znacznych ruchów w przód lub w tył. Dzięki temu bardziej ambitne pociechy łatwiej przyjmują porażkę, a rozwiązywanie quziu jest nie tyle rywalizacją kto wie lepiej, co zabawą i okazją, aby dowiedzieć się czegoś nowego o atrakcjach naszego kraju.

W rezultacie o zwycięstwie decydują bardziej rzuty kostką niż wiek i wiedza gracza, która na pewno z każdą rozgrywką będzie coraz większa!

Nie znajdziemy tu też nielubianego i przedłużającego grę pola „wracasz na start”, a jeżeli musimy się cofnąć to tylko o kilka pól. W rezultacie rozgrywka toczy się sprawnie, pionki szybko trafiają na metę… i możemy zacząć grę od początku!



gra edukacyjna POLSKA
Wyd. Kapitan Nauka
Wiek graczy 4/5+, czas rozgrywki: ok. 20 min., liczba graczy: 2+
W pudełku znajdziemy: planszę (42 x 50 cm), mapę-plakat w takim samym formacie (zarówno do zawieszenia na ścianie, jak i wykorzystania w grze), 30 kart z pytaniami (łącznie 90 różnych pytań z 3 odpowiedziami do wyboru, poprawna jest podkreślona), 10 kart ruchu (przygody, które powodują dodatkowe ruchy na planszy) i 15 kart z 45 przedmiotami do odnalezienia na planszy lub mapie-plakacie, 5 pionków i kostka.



Artykuł powstał w ramach cyklu: W Polskę bez plecaka, prezentującego najciekawsze, niebanalne i najbardziej wartościowe publikacje dla młodych turystów i ich rodziców.

Mamy nadzieję, że zachęcą Was one do odkrywania rozmaitych zakątków Polski i staną się niezastąpionymi towarzyszami rodzinnych podróży!

comments powered by Disqus