face Wyspa Elba (Włochy)
Miejscowość:  w pobliżu:
Kraj: Włochy
region:

Elba kojarzy nam się zwykle bardziej z lekcjami historii niż miejscem na wakacyjny wypoczynek - zupełnie niesłusznie!

Elba to malownicza włoska wyspa na Morzu Śródziemnym leżąca w pobliżu Korsyki, sporo jednak od niej mniejsza. Odległość od lądu to około 12 km. Jest mniej znana jako turystyczny kierunek – spacerując po tutejszych miasteczkach głównie słyszeć będziemy język włoski, niekiedy niemiecki. Poza stolicą wyspy Portoferrario brak tu nadmorskich kurortów pełnych hoteli, miasteczka są spokojne, kameralne, czyli to co my lubimy najbardziej.

Pomimo niewielkiego rozmiaru wyspa jest bardzo różnorodna i każda jej część jest zupełnie inna - z resztą zobaczcie sami!

DOJAZD:
Samolotem do Pizy, następnie pociągiem z Pizy do miasta portowego Piombinio Maare (ok 1h - tu trzeba uważać, gdyż pociągi nie jeżdżą często). W Piombinio Maare przesiadamy się na prom płynący do jednego z miast na Elbie. Portoferrario lub Rio Marina (prom płynie 45 min- 1h). Bilety na prom można kupić wcześniej – tutaj linki do dwóch przewoźników TOREMAR i MOBY. W sezonie ceny mogą być droższe, może być też problem, gdy wybieramy się z własnym samochodem. My byliśmy bez samochodu, z zakupionymi biletami bez problemu weszliśmy na odpływające o wcześniejszych godzinach promy niż te zakupione.

CO WARTO WIEDZIEĆ, CZYLI INFORMACJE PRAKTYCZNE:
Elba jest dość górzystą wyspą, brak tu również poboczy dla pieszych – jeśli nie macie i nie planujecie wynajmować samochodu niżej znajdziecie kilka wskazówek, gdzie najlepiej szukać noclegu.

Inne niż u nas gniazdka elektryczne - warto mieć przejściówkę!

Większość plaż na Elbie jest kamienista - na wakacje warto zabrać buty kąpielowe.

Uwaga na żmiję! Jest ich tu dość sporo, jeden gatunek jest jadowity. W niektórych punktach można kupić specjalną apteczkę pierwszej pomocy na wypadek ukąszenia. My będąc na wyspie 10 dni na szczęście nie mieliśmy wątpliwej przyjemności ich spotkać jednak od innych turystów słyszeliśmy, że to nierzadki wypadek.

TRANSPORT PUBLICZNY
Z tym jest niestety problem – autobusy są, jednak pomiędzy kursami zdarzają się kilkugodzinne luki, czasem podjechał nam autobus bez klimatyzacji. Najlepiej skomunikowane jest oczywiście Portoferrario (jest też najbardziej tłoczne) oraz Capolivieri, Marciana, Marciana Marina, Rio Marina oraz Rio nell Elba, Porto Azzuro. Jeśli jesteśmy skazani na komunikację najlepiej wybrać jedno właśnie z takich większych miasteczek. My mieliśmy nocleg w Capolivieri. Więcej informacji i rozkłady połączeń znajdziecie na stronie KLIK.

Istnieje możliwość zakupu biletu całodniowego lub tygodniowego tzw. BUS ELBACARD. My kupiliśmygo na dworcu w Portoferraio.

W sezonie letnim dojazd z wyżej położonych miast do plaży zapewniają często kursujące Merbusy - koszt dojazdu to ok 2 euro od osoby, nie można w nich kożystać z Elbacard, dojazd jest więc dodatkowo płatny.

MIEJSCOWOŚCI NA WYSPIE:
Portoferraio – to stolica wyspy, znajdziemy tu wygodną dla wózków promenadę, chodniki (nie jest to oczywiste), plac zabaw, publiczne piękne białe plaże (uchodzące za najpiękniejsze na wyspie, kamieniste i niestety zatłoczone), dobry dojazd na okoliczne plaże i do pozostałych regionów wyspy.

Plaża Padulella, Elba

Capolivieri – to małe, położone na wzgórzu miasteczko. Znajdziemy tu wąskie uliczki, ale poruszanie się z wózkiem też nie będzie zbyt dużym problemem. Do najbliższej plaży jest stąd 2 km szlakiem w dół (ok 168 m różnica wysokości). Miasteczko ożywa wieczorem – znajdziemy tu liczne kramy, restauracje, wieczorne koncerty, gwar i życie nocne. Z Capolivieri jest dość dobry dojazd zarówno w stronę Portoferrario, jak i Rio nell Elba, kiepskie połączenie jest z południowo-zachodnią częścią wyspy. W sezonie jeżdżą stąd Merbusy rozwożące ludzi po okolicznych plażach i spowrotem do około północy (cena kursu 2 euro, przypominam, że Merbusy nie należą do komunikacji miejskiej i nie możemy nimi podróżować na bilecie tygodniowym). Od Capolivieri prowadzą też szlaki piesze z piekną panoramą (podejście jest dość strome, ale nietrune – podjeżdzały tam też nieliczne samochody z napędem na 4 koła).

Szlak do plaży, Capilivieri

Marciana – to miasto, które zrobiło na nas największe wrażenie. Położone na wzgórzu niedaleko kolejki na najwyższy szczyt Elby Monte Capane. Senne, mało turystyczne o kamiennych wąskich uliczkach (nieprzyjazne dla wózków)... Piękne widoki, spokój, górski klimat i krajobraz – byliśmy zauroczeni. Do miasteczka jest jednak trudny dojazd – serpentynami pod górę – trasa dla wytrwałych i nie mających problemów lokomocyjnych osobników. Taką drugę musielibyśmy pokonywać chcąc dostać się na plażę…

Rio`nell Elba - to senne, małe miasteczko na wzgórzu w środkowej części wyspy. Nam jednak dużo bardziej podobała się Marciana - miała węższe uliczki i była taka bardziej klimatyczna.

ELBA - SZLAKI, PIESZE WYCIECZKI, TREKKING:

Ze względu na ukształtowanie wyspy szlaki wiążą się z pokonywaniem czasem dość znacznych różnic wysokości. W związku z tym, że sami szukaliśmy tras tych mniej wyczynowych, poniżej przedstawiam nasze spacery:

Okolice Monte Calamita z Capolivieri
Piękne widokowe szlaki, ścieżki szerokie o niewielkim nachyleniu, głównie w słońcu. Z Capolivieri podejście jest asfaltową, rzadko uczęszczaną drogą stromo pod górę (ok 200 m). Podjeżdżały nią samochody z napędem na 4 koła - jeśli jesteśmy w stanie pokonać to podejście samochodem możemy spokojnie wybrać się na znajdujące się tu trasy z wózkiem (raczej na pompowanych kołach) lub rowerem. Początek szlaku znajduje się naprzeciwko przystanku autobusowego).

Początkowe podejście

Z Procchio do plaży La Biadola
W miejscowości Prochio dochodzimy do końca plaży. Początkowo idziemy wśród drzew, trasa jest więc mało widokowa. Szlak był słabo oznaczony, często mieliśmy wątpliwości, czy idziemy właściwie. Niedaleko plaży La Biadola idziemy kamiennymi schodkami w dół klifu, następnie przechodzimy przez znajdującą się tu grotę. Trasa ogólnie bardzo ciekawa, szczególnie grota robi ciekawe wrażenie. Różnice wysokości też nie były duże (ok 150m).

Plaża w Procchio

Porto Azzuro - do plaży Reale
Na szlaku nie ma żadnych trudności technicznych (początek szlaku wygodny, szeroki, wejście po schodkach). Z Porto Azuro idziemy do królującego nad miastem więzienia o murach w kształcie gwiazdy. Najtrudniejszy moment to podejście pod samo więzienie, dalsza część szlaku jest dużo łagodniejsza.

Najtrudniejsza część szlaku - początkowe podejście