face Jezioro Como - Włochy
region:

Spis Treści

Jezioro Como - bajkowy zakątek wśród Alp

Jezioro Como to malowniczo położone w otoczeniu Alp jezioro w północnej części Włoch. Słynie nie tylko z bajkowych widoków, ale również okazałych willi światowej sławy aktorów takich jak: George Clooney, Brad Pitt, czy Sylvester Stallone. Nad jeziorem Como swoją rezydencją ma również piosenkarka Madonna.  Como jest najgłębszym jeziorem Alp i jednym z najgłębszych w Europie! Wokół jeziora znajdziemy urokliwe miasteczka o wąskich uliczkach.

Widok ze szlaku Green Way
Szlak Green Way - początek szlaku

Jezioro Como - jak dojechać?

Samochodem z południowej części Polski mamy do pokonania około 1130 km - najwygodniej więc dolecieć samolotem. Lotnisko najbliżej jeziora Como to lotnisko w Mediolanie (Bergamo). Z Mediolanu lub Bergamo do miejscowości Como (głównej miejscowości nad jeziorem) najłatwiej dostać się pociągiem, który jedzie około 1h50min. Stacja to Como S. Giovanni. Dokładny rozkład sprawdzicie na stronie włoskich kolei https://www.trenitalia.com/. Przylatując do Bergamo koniecznie znajdźcie czas, by je odwiedzić - jest przepiękne!

Kolejka linowa w Argegno

Jedną z ciekawszych atrakcji jeziora Como jest możliwość zobaczenia go z góry - wybraliśmy więc kolejkę linową w miejscowości  Argegno prowadzącą do położonego na górze miasteczka Pigra.

Uwaga!!! Podczas naszego pobytu kolejka nie jeździła w porze sjesty! Warto zwrócić uwagę na godziny kursów, gdyż w środku dnia jest kilkugodzinna przerwa.

Na górze, przy wjeździe znajdziemy lokale barowe i punkty widokowe z ławkami. Są tu również ciekawe trasy z punktami widokowymi. Trasy prowadzą leśnymi ścieżkami i choć ten, którym szliśmy nie był trudny to jednak warto mieć ze sobą lepsze obuwie. Na górze znajduje się małe, ale bardzo urokliwe miasteczko - Pigra, które możemy zwiedzić. Nam pobyt na górze ze zwiedzeniem miasteczka i przejściem jednej z tras widokowych zajął około 2,5 h.

Widok spod górnej stacji kolejki Argegno-Pigra
Kolejka linowa w Argegno nad jeziorem Como
Widok z wagonika kolejki na jezioro Como

Trasa widokowa Pigra

Od wjazdu kolejką idziemy kawałek prosto asfaltową drogą, za linią barów skręcamy w lewo. Znajdziemy tu oznaczenie szlaku. Idąc dalej wydeptaną, leśną ścieżką około 15 minut dojdziemy do punktów widokowych.

Punkt widokowy przy miasteczku Pigra
W uliczkach miejscowości Pigra

GreenWay - szlak nad jeziorem Como

Zielony szlak ciągnie się przez 10 km przez miejscowości Colonno, Sala Comacina, Ossuccio, Lenno, Mezzegra, Tremezzo  i jest głównym szlakiem Lombardii. Różnice wysokości nie są duże - spokojnie możemy wybrać się na szlak z dziećmi . Szlak poprowadzony jest częściowo ponad linią domów, często schodzi do miast i prowadzi ich najciekawszymi miejscami.

Greenway - zielony szlak nad jeziorem Como

north_east 320m
south_east 363m
GreenWay - szlak nad jeziorem Como

Nam najbardziej podobała się początkowa część szlaku.

GreenWay - widok ze szlaku na miejscowość Varenna

Wyspa Isola Comacina

Wejście na wyspę jest płatne - 5 euro od osoby dorosłej. Wyspa jest ładna, bardziej dzika, będąc jednak w tym rejonie cały czas mamy wokół siebie piękne widoki więc nas szczególnie ona nie zachwyciła - może dlatego, że pobyt mieliśmy krótki (zaledwie 4 dni) i żałowaliśmy, że w tym czasie można było zobaczyć coś ciekawszego - chociażby polecaną w przewodnikach willę Balbinello, na którą nie starczyło nam czasu.

Wyspa na jeziorze Como - Isola Comacina

Bellagio - najsłynniejsze miasteczko nad jeziorem Como

To małe miasteczko nazywane również perłą jeziora Como. Znajduje się jak gdyby na półwyspie i mamy tu widok na 3 odnogi jeziora. W związku z tym, ze jest polecane i podkreślane przez wszystkie przewodniki w wakacje znajdziemy tu mrowie turystów, co nas trochę zmęczyło i zniechęciło. Dla tych, którym nie straszny turystyczny tłok możemy polecić znajdującą się przy jeziorze piękną promenadę, park z małym placem zabaw i widokiem na jezioro oraz kościółek no i samo centrum pełne straganów, restauracji i kawiarni.

Argegno - urokliwa miejscowość nad jeziorem Como

Samo Argegno jest małą, ale bardzo klimatyczną miejscowością, z ograniczonym ruchem turystycznym (na początku byliśmy zdziwieni, że takie turystyczne miejsce, środek sierpnia, a w zasadzie nie czuje się i nie widuje turystów). Dopiero, gdy dotarliśmy do znajdujących się w pobliżu, bardziej słynnych miast nad jeziorem zrozumieliśmy, że ruch jest, ale nie u nas - co nam bardzo odpowiadało. Główną atrakcją Argegno jest opisana wyżej kolejka linowa do znajdującego się na szczycie góry miasta Pigra. Brakowało trochę miejsca do spacerowania - przy znajdującej się przy porcie promenadzie biegnie główna ulica.

Jezioro Como - informacje praktyczne:

• Zbocza gór przy jeziorze są dość strome, a domy są budowane jakby piętrami - jeden nad drugim. Wąskie, często strome uliczki i schody to główny urok miasteczek i duże utrudnienie dla osób z wózkiem. Polecamy zabrać na wycieczkę nosidło lub chustę.
  • UWAGA NA SJESTĘ! We Włoszech w porze około od 11:30 - 16 trwa sjesta. Osoby w tym czasie zwykle nie pracują - mamy więc zamknięte sklepy, restauracje, niejeżdżące kolejki linowe itp. Warto o tym pamiętać, sprawdzać godziny otwarcia i uważać, by nie utknąć przymusowo w jakimś miejscu.