Wysowa - Hańczowa

Miejscowość: Wysowa w pobliżu: Krynica Zdrój, Gorlice
region:
średnia - trasa dla młodych wędrowników, możliwe strome podejścia
terrain  Nachylenia terenu
stroller  Trasa na wózek z dużymi kołami
directions_bike  Trasa pieszo rowerowa
wb_sunny  Trasa w słońcu
shopping_cart  Sklep w pobliżu
directions_car  Trasa opisana i dostosowana dla osób z samochodem
directions_bus  Możliwy dojazd busem lub autobusem
accessible_forward  Trasa dostosowana jest do potrzeb dzieci niepełnosprawnych
Czas przejścia dla osoby dorosłej (bez wózka i dziecka):
Odcinek I: ok. 20 min - 2km
Odcinek I i II: ok. 1,5h - 6,5 km
Całość trasy: ok 3,5h

Wózek terenowy na dużych, pompowanych kołach powinien sobie poradzić.

Początek trasy: Parking koło Parku Zdrojowego w Wysowej-Zdroju

Dojazd: samochód, Bus z Gorlic. Jadąc samochodem od strony Ropy skręcamy w lewo w kierunku parku, za mostem po lewej stronie jest parking na którym rozpoczyna się trasa. Busy zatrzymują się przy głównej drodze i na początek trasy trzeba dojść.

Odcinek I:

Wycieczkę rozpoczynamy na parkingu zlokalizowanym w widłach Ropy i Szuwniaka. Po przejściu przez most możemy zaczerpnąć wody ze źródła Józef I, które wciąż jest dostępne bez opłat i ograniczeń. Po nabraniu i degustacji wody idziemy przez Park Zdrojowy mijając po prawej stronie Stary Dom Zdrojowy, w którym mieści się restauracja. W parku jest również plac zabaw dla dzieci.

Po przejściu przez park i minięciu pływalni dochodzimy do Kaplicy Zdrojowej i skręcamy w prawo, a następnie za mostem w lewo w drogę prowadzącą do Doliny Łopacińskiego. Droga z szerokim chodnikiem wznosi się powoli wzdłuż Szuwniaka, który w dwóch miejscach został przegrodzony zaporą. W częściowo zamulonych zbiornikach lubią pływać kaczki krzyżówki. W dolinie Łopacińskiego mijamy Ośrodek Wczasów Rodzinnych "Zacisze" oraz kilka budynków po lewej stronie drogi i dochodzimy do miejsca, gdzie kończy się asfalt a towarzyszący nam zielony szlak skręca w prawo pod górę. W tym miejscu kończy się pierwszy odcinek trasy i można wrócić tą samą drogą do punktu wyjścia lub pobieżeć dalej. Długość tego odcinka trasy: 2 km

Odcinek II:

Po zejściu z asfaltu podążamy pod górę aż droga osiągnie swój najwyższy punkt (625 m. n. p. m.). W tym miejscu znajduje się wiata w której można spocząć. Przez kolejne prawie dwa kilometry droga łagodnie schodzi w dół przez las. Z lasu wychodzi na łąki w Markowcu, z których roztaczają się widoki na góry otaczające Hańczową: Bziany (740 m), Pasmo Dzielec (743 m) - Jaworynki (772 m) - Bordiów Wierch (752 m) wraz z Kiczerą (654 m), Homolę (712 m) a w dalszej kolejności Bezimienny (673 m). Droga teraz znów asfaltowa sprowadza nas w dolinę między zabudowaniami. Mijamy stalowy most na Ropie i idziemy w dół rzeki na nowy most, po przejściu którego dochodzimy do zabytkowej Cerkwi z XIX w. Po jej obejrzeniu wychodzimy na drogę Ropa - Wysowa gdzie kończy się drugi odcinek trasy. Długość tego odcinka to około 4,5 km. Można stąd wrócić do Wysowej (4,5 km) lub kontynuować wycieczkę drogą prowadzącą Do Stawiszy i Ropek wzdłuż czerwonego szlaku.

Odcinek III:

Asfaltową drogą wychodzimy łagodnie w górę, im wyżej tym ładniejsze widoki na góry otaczające Hańczową i Wysową od wschodu i południa (długo by wymieniać), a następnie na szczyty na południu i zachodzie. W tym czasie do drogi schodzi z Dzielca niebieski szlak, który będzie nam towarzyszył do końca wycieczki. Tuż przed końcem asfaltu odbija w lewo nowa droga do Ropek, a obok stara droga, którą prowadzą szlaki. Gdy dojdziemy do skrzyżowania w centrum wsi skręcamy w lewo zgodnie ze znakami niebieskimi. Za skrzyżowaniem po prawej stronie na wzniesieniu znajdują się pozostałości starego cmentarza przy którym stała cerkiew (obecnie znajduje się w skansenie w Sanoku). Na początku droga wije się w wąwozie potoku a następnie wychodzi nieco wyżej i poczyna się łagodnie wspinać w kierunku najwyższego punktu całej wycieczki - Przełęczy Hutniańskiej (655 m).

Na przełęczy przy drodze znajduje się stolik z ławkami. Można tu zatrzymać się na chwilę i spojrzeć za siebie na Ropki i wznoszącą się nad nimi Siwejkę (785 m) lub na zachód na grzbiet Ostrego Wierchu (930 m) i Białej Skały (903 m). Z przełęczy droga schodzi zakrętami do Huty Wysowskiej, a niebieski szlak prosto przez łąkę. Po przejściu przez mostek wychodzimy na asfalt, który idąc w dół dolina dojdziemy do Wysowej gdzie przy skrzyżowaniu warto obejrzeć drewniany kościół wybudowany w latach 1935-38. Stąd możemy wrócić na parking drogą lub ścieżką skrajem parku przechodząc przez kładkę na Ropie (w maju 2013 jej nie było). Długość trzeciego odcinka trasy ok. 9 km